Min årssummering 2013, del 2

Då fortsätter jag med min årssummering av 2013 - vi tar första stoppet vid början av den norrländska sommaren
 
JUNI
 
Den 5:e juni skrev jag min första och enda matematiktenta för hela utbildningen. Efter det mötte jag upp mina fina klasskamrater för lite häng och snack innan vi gjorde oss i ordning för middag och fest på båten inne i stan - en oförglömlig och superhärlig kväll! Jag inledde sommaren med att jobba några dagar och grilla med pojkvännen då vi gjorde otroligt goda spett till oss och hans föräldrar. Eftersom Pelle skulle jobba på midsommarafton bestämde jag mig för att också göra det, men inte i Luleå utan i Skellefteå. Då passade jag även på att umgås med min familj och släkt. Suget efter att dra iväg på en resa med en fin vän var otroligt stor där ett tag. Därför bestämde sig jag och Amanda att vi två skulle åka iväg en vecka någonstans för sol och bad. I mitten av juni bokade vi en resa till Rhodos som skulle ske i augusti, oj vad vi längtade! Jag firade detta genom att köpa mig ett par högklackade skor, som jag fortfarande inte använt ännu...Hm. 
 
JULI
 
Varma juli bjöd på massvis med jobb, blomplock, övninskörning till Stavaträsk och tillbaka, festivalbesök och såklart ett kärt besök hos fin-fina mormor som bjöd på en jättegod middag tillsammans med ett glas rosé och efterrätt! Jag försökte ta vara på alla mina lediga dagar genom att hitta på något kul, men eftersom att värmen aldrig ville stiga tillräckligt högt för ett dopp i havet eller en tripp till skärgården så blev det mycket "hemmadagar". Det bästa var nog när Pelles syster Elisabeth och hennes två barn, Emil och Estelle, kom upp till Luleå och hälsade på. Självklart fotade jag dem alla tre, det var kul! En glad och härlig nyhet kom upp denna månad, och det var att jag fick höra att jag skulle flytta in i en 1,5:a mitt i stan i september - sjukt kul!!
 
AUGUSTI
 
Augusti kom med en rasande fart och jag och Pelle drog iväg på en "mini-semester". Det blev Höga kusten och Örnsköldsvik där vi bodde på vandrarhem, drog till Höga kusten-bron för att ta några enstaka bilder sent på natten, besökte skärgården - ön Trysunda och Ulvön som är mest känd för surströmmingen, lapade sol på caféer, var ute och åt på en jättefin restaurang, snållyssnade på Gyllene Tider i parken och vandrade genom den mysiga, lilla staden tillsammans. En fin semester som jag aldrig någonsin kommer att glömma! Väl hemma förberedde jag mig för resan, då jag shoppade det sista jag behövde, växlade pengar och umgicks med Amanda väldigt mycket. Jag och Pelle besökte Musikens Makt - Luleås gratisfestival som höll till på Gültzaudden, där vi bland annat såg MOVITS och Miriam Bryant. Den 28:e var dagen med stort D då jag och Amanda skulle åka iväg. Vi käkade middag hos henne och sedan skjutsade hennes mamma oss till flygplatsen. Vi landade på Rhodos strax efter midnatt. En underbar resa med sol och bad hade vi framför oss. Vi trivdes otroligt bra på hotellet och upptäckte många fina ställen på ön där vi promenerade och fotade. Shopping, båttur och ett besök på apoteket (såklart när man heter Mariélle...) var också någonting som vi roade oss med.
 
SEPTEMBER
 
Det var en otroligt härlig och rolig resa som jag gjorde tillsammans med Amanda på Rhodos. Den allra sista kvällen på ön var helt perfekt då vi njöt av vår tredje frozen yoghurt på favvo-cafét, mysig middag på hotellet, solnedgång och en shoppingkväll på stan. Den 4.e september lämnade vi paradiset och landade i ett soligt, men blåsigt Luleå. Där väntade Pelle på oss med stora, härliga ögon - så kul att äntligen ses igen, saknaden blev en aning stor efter en vecka. När jag äntligen kom hem och hade packat upp väskan och visat bilder från resan, pluggade jag ikapp det jag missat pga resan och planerade lite födelsedag. Den 7:e fyllde jag hela 23 bast, och det firades med fotografering i parken, mysig middag med Pelles föräldrar och även mina som kommit upp på besök för att även hjälpa mig med städning av gamla lägenheten, presentöppnning och tårta. Jag köpte mig ett par supersköna Sweeks i födelsedagspresent att vandra omkring i innan det blev alltför kallt. Helgen efter min födelsedag blev jag röd - och korthårig hos frisören. Sedan hade jag och Amanda (som delar födelsedag med mig) planerat en gemensam födelsedagsfest hemma hos mig i gamla läggan. Vi bjöd nästan alla tjejer från klassen, plus våra killar och Jessicas pojkvän. Vi drack goda drinkar, åt cupcakes spelade spel och dansade. När det började närma sig sent åkte vi buss in till stan och stormade in på nyöppnade ALLSTAR och tog upp i princip hela dansgolvet. I slutet av månaden flyttade jag in i mitt nya krypin, då det även blev ett besök till IKEA för möbelköp.
 
OKTOBER
 
Oktober kom, oktober gick. Det blev höst och jag började bli riktigt trött. Sådär konstigt trött att man nästan inte ville stiga upp ur sängen då väckarklockan ringde. Jag var t o m trött då jag satt i föreläsningssalen om dagarna på universitetet, vilket jag aldrig brukade vara. Jag bestämde mig för att kolla synen, då det var ett tag sedan sist. Mycket riktigt hade jag sämre syn och ska numera ha glasögon på heltid. Pelles föräldrar har ett litet äppelträd på tomten som tyvärr fick väldigt lite, men stora, äpplen i år. Vi gjorde i alla fall mer än en paj av dem! Sent en kväll tog jag med mig Pelle på bio och såg Monica Z, som var en fantastiskt bra film. Sådär kulturellt bra och musiken var fantastisk! Skolan flöt på och vi hade många inlämningsuppgifter, närmare 16 stycken, vilket måste vara rekord i hela utbildningen...
 
NOVEMBER
 
Kylan kom, trodde alla vi Luleåbor - men näe, det regnade i plusgrader. En riktig ruskmånad visade sig november vara. I början av den här månaden åkte jag och Pelle ner till Skellefteå för att fira min kusin Maltes 1-årsdag där det bjöds på tårta, sång och presenter. Vi passade också på att åka till Stensträsk för att hälsa på gammelmorfars och fota i deras vinterland. I mitten av månaden började min tredje praktikperiod på utbildningen och jag hamnade på en jättemysig förskola en bit hemmifrån tillsammans med Camilla.Vi funkade riktigt bra tillsammans och passade på och samarbeta så det gick lite smidigare med uppgifterna. Jag var otroligt trött den här perioden, men försökte se positivt, tänka på julen och målade därför naglarna väldigt mycket för att pigga upp humöret.
 
DECEMBER
 
Sedan kom årets sista månad. december. Det innebar jul med stort J för min del, och detta år kändes betydligt bättre än förra året. Jag handlade julklappar med ett leende på läpparna, sjöng på Julton i domkyrkan, följde julkalendern och dunkade bra julmusik hela månaden. Det var också annat som hände, bland annat fick jag byta glasögon, jag köpte den finaste julaftonsklänningen och brun hårfärg, samt avlsutningen på VFU´n den 19:e - som gjordes med dundrande förkylning och feber från min sida... "Som tur var" blev det en riktigt kortdag och jag däckade hemma i soffan redan klockan ett och blev därefter ompysslad av min finaste pojkvän. Lördagen den 21:a packade vi in alla julklapparna i bilen och körde ner till Piteå där vi stannade hos Pelles mamma en dag. Vi bakade saffransskorpor och gjorde julgodis, sedan mös vi framför soffan. Dagen efter var vi hos min familj och där startade julen på riktigt. Uppesittarkväll, julmusik, familj och släkt, Kalle Anka, julmat, julklappar, julotta, samt mellandagsrea får sammanfatta min jul. Jag kan, konstaterat nog, säga att 2013 har varit spännande och fullspäckat, men också väldigt mycket upp - och ner. Snart är det dags för 2014. Jag kommer stå där utan nyårslöften, utan nyårsklänning och högklackat och inte med ett glas bubbel i handen, mysig nyårsmiddag kommer jag att missa och så även nyårskyssen - för jag ska jobba. Men vad gör väl det? Jag är i alla fall redo för det nya året och jag hoppas ni är med mig!
0 kommentarer