Norwich, del ett

Norwichresan, som jag gjorde tillsammans med kören Nova plus två andra körer och ledare, var helt fantastisk som bjöd på mycket skratt, mängder av sång och musik, nya möten, karoke, (min absolut största skräck i hela världen!) god mat och shopping. Jag var nästan den enda i gruppen som inte varit till London tidigare, då de andra tjejerna jämförde de två olika resemålen en hel del. Det verkade som att jag inte hade gått miste om särskilt mycket, då alla var enade om att Norwich var betydligt vackrare plats än Englands huvudstad. Norwich ligger i delen Norfolk, som är ungefär tre restimmar bort från London.

Staden ligger nära kusten, så det är känt för att blåsa och regna en hel del. Annars är staden väldigt känd för sin medeltida katedral, där vi mestadels hängde, sina otroligt goda jordgubbar <3, deras egen senap, fotbollslaget The Canaries och University of East Anglia.
Här kommer den första delen med bilder från resan:  



Resan började på valborgsmässoafton och vi landade på London Heathrow vid halv sex på kvällen. Efter den långa bussresan, plus ett matstopp på vägen, var vi framme i Norwich vid halv tiotiden. Trötta som bara den blev det att gå och lägga sig nästan direkt, eftersom vi skulle träffas redan klockan åtta vid katedralen dagen efter. På bilden ovan kan ni se hur vårt körrum såg ut. Där övade vi, fikade/åt, och bara hängde. Personalen som jobbade i katedralen var alltid så snälla och såg till att det alltid fanns te/kaffe, frukt och fika typ hela tiden. 

 
Här har vi min körledare Lena, som är mitt uppe i ett samtal, Vicky till vänster och Sabina till höger. Vi är på väg till våra guider som skulle visa oss katedralen!
 

Vi delades in i två grupper, då vi var rätt många. Vår guide var så himla gullig och berättade precis allting, från början då katedralen byggdes till hur den används idag. 

 
Jag kunde inte låta bli att fota allting som var fint, vilket var i princip allting som fanns i katedralen. När den byggdes tänktes det mycket kring minimalistik. Det gjorde att det blev ett himla fint resultat i bygget, samtidigt som det glömdes en hel del detaljer på en del ställen som guiden visade oss. 
 
 
Jag kunde inte sluta titta på deras vackra ljusbärare, som för övrigt var hur stor som helst! Den föresäller vår jord med en massa ljus runt om. Här i Sverige har vi visserligen också runda ljusbärare, men jag tyckte att den här var den coolaste jag någonsin sett. 


 
 
Här är en bild på ett av rummen i katedralen, vilket var enligt mig det vackraste. Kolla bara alla detaljer i taket! Det är delar ur det gamla och nya testamentet, då båda två fanns i taket genom hela katedralen. 
 
 
Efter drygt en timme hade vi gått igenom hela katedralen. Just den här dagen var det väldigt kallt, men det hindrade inte oss från att upptäcka Norwich. Vi knatade in mot stan, som bara tar cirka tre minuter från katedralen. 
 
 
Mitt i stan fanns en liten kyrka som heter Peter Mancraft Curch. Efter att vi fått en rundvandring på stan, för och se till att vi skulle hitta ordentligt till butiker osv., övade inför konserten som skulle ske klockan ett. Mellan övningen och konserten hade vi endast 45 minuter på oss att äta lunch! Som tur var hittade jag och några utav tjejerna Pizza Hut i närheten, då några av oss hade stormvägrat Donken. Det var himla tur att vi hittade det stället, för det var supergod mat där. 
 
 
 
Efter en lyckad konsert och fullsatt kyrka, var det dags för shopping. Vi hade alltså hela tre och en halvtimme till godo innan vi skulle mötas i katedralen igen. Jag tog fram kameran på vår promenad mot galleriorna, och precis utanför kyrkan möttes vi av en allé med denna körsbärsblom! Jag kunde liksom inte låta bli att knäppa miljarder bilder, men som tur var väntade tjejerna snällt på mig. Hehe. 

 
Precis intill det lilla torget och i närheten av The market såg jag denna häftiga staty! Hur brilljant är det inte med att bara lägga dit en hjärna mitt på torget? Hade den inte varit så stor och tung, hade jag smugglat med mig den hem och lagt den någonstans i närheten av universitetet här hemma. 

 
Äntligen dags för shopping! Jag fyndade på både Primark och Zara, men dock gick jag och suktade efter en söt sommarblus inne på Topshop som var alldeles för dyr. Endast Pelles present fick följa med hem därifrån. 

 
 
Efter all shopping samlades vi återigen vid katedralen. Jag känner nu att jag knäppte alldeles för lite bilder den här dagen, men jag skyller på att vi hade så mycket tidsbrist till allting vi gjorde. Den här kvällen skulle vi alla äta tillsammans på en italiensk restaurang. Jättegod mat och trevligt sällskap efter en fullspäckad dag. 
 
 
 
Efter middagen stannade vi tjejer kvar på restaurangen. En del tog efterätter (kolla bara Ellinors chokladkaka på bilden längst ner, mums!!) och jag beställde en efterlängtad latte. Tanken var att vi skulle dra vidare till någon pub och testa lite öler, men tyvärr var vi alldeles för trötta för det. Dagen hade, mins sagt, varit lång. 
 
Detta var den första delen av Norwich och jag kan knappt bärga mig till att få visa nästa!
Ikväll har jag och P varit hos hans föräldrar på middag, och nu sitter vi redo i soffan för att heja fram Måns till en (förhoppningsvis) seger i Eurovision. 
Kram från mig! 
1 kommentar
Sandra Lundin

Ser riktigt härligt ut men katedralen var ju bara magisk!