Citronkladdkaka



Ikväll kom Elin förbi, så då blev jag genast sugen på att bjuda någonting gott till fikat! Jag testade att göra en citronkladdkaka, eftersom jag älskar citron och har det jämt hemma liggandes i fruktskålen. Tycker väldigt mycket om kladdkaka med choklad också, men ibland är det roligt att få testa någonting nytt : ) 
Här kommer receptet:

Citronkladdkaka
2 Citroner
150g smör
3 ägg
3,5 dl strösocker
1,5 msk vaniljsocker (jag använde agavesirap och vaniljpulver!)
3 dl vetemjöl
 
Sätt ugnen på 175 grader
Tvätta 2 citroner. Riv skalet fint och pressa saften i samma skål
Smält smör i en kastrull och låt sedan svalna
 
Vispa ihop ägg och strösocker
Tillsätt det rivna citronskalet samt saften. Blanda väl
Sikta ned vaniljsocker & mjöl och rör om
Häll till sist i det smälta smöret och blanda till en jämn smet
 
Häll smeten i en smörad form (22 cm använde jag) med löstagbara kanter
Grädda kladdkakan i mitten av ungen i ca 25 minuter
Viktigt! Tänk på att kakan ska vara kladdig när du tar ut den ur ugnen då den eftergräddas
 
Låt kladdkakan svalna något och ställ sedan in den i kylskåpet. Servera den gärna med en klick grädde eller vaniljglass
 
Både Elin och jag tycker den blev supergod, så jag kommer aboslut att göra den fler gånger! Testa själva, vettja!
0 kommentarer