Nicecream

Ingen har väl missat denna "nicecream"-hysteri? Så fort jag fick nys om vad det var för någonting, kände jag att jag behövde testa det. Det är en typ av nyttare glass som är ett alternativ till mellan - eller kvällsmål och frukost. Innehållet är en massa goda ingredienser, och som dessutom kan vara ett veganskt alternativ om en vill! Jag bestämde mig för att min skulle bli nicecream skulle ha banan - och chokladsmak.

 
Jag valde att frysa in två stycken mogna och delade bananer i frysen. När de hade blivit kalla, la jag dem i en blendermixer (funkar lika bra med en stavmixer också) tillsammans med raw kakao, dadlar och lite jordnötsmör. Under tiden den mixade, hackade jag lite choklad till mindre bitar. På affären försökte jag leta efter kakonibbs, men de hade tyvärr inga, så då fick det bli Coop änglamarks 70% choklad istället. Sedan tillsatte jag lite, lite agavesirap för lite mer sötma i smaken och mixade ännu en gång.
 
 
Sedan öste jag upp allting i en skål, tillsammans med choklad, och ställde in i frysen i cirka två timmar. Tror att frystiden inte behöver vara så jättelång om en inte kan hålla sig ifrån att smaka, hehe. 
 
 
Voilá! En hemmagjord, och alldeles perfekt, banan - och chokladglass! Både Pelle och jag tyckte den var riktigt god, men nästa gång tänker vi utesluta jordnötsmöret och testa kokosolja istället. Jag tycker en kan mixa och trixa lite som en vill med ingredienser, och fram för allt höfta med måtten. Allting beror på vad en har för smak!

För någon helg sedan testade jag en annan nicecream (som tyvärr inte fångades på bild). Den fick P äta då han var riktigt hängig och låg nerbäddad med feber. Jag mixade två frysta bananer tillsammans med frysta jordgubbar och blåbär. Sedan blev det en glass av alltihopa, supersmarrig och passar utmärkt på frukostbordet tillsammans med müsli! Testa, vettja. 
0 kommentarer