Rawfood chokladbollar

För ett tag sedan var jag sugen på att testa göra chokladbollar av rawfood, då jag för cirka ett år sedan testade för första gången. Tyvärr blev de inte riktigt så där goda som jag trodde de skulle bli, så jag kände mig superredo för en revansch. Innan jul hade jag handlat det mesta som skulle ingå i mina bollar, men någonstans mitt i livet måste jag på något sätt ha glömt att göra dem? Nåväl. Igårkväll hade jag tråkigt efter att ha lämnat in en skoluppgift, vilket fick bli dags för revanschen. Och tro mig, den här gången blev de supergoda!

Här kommer receptet!

 
För cirka 15 chokladbollar behöver du: 
Cirka 1 dl osaltade cashewnötter
Cirka 1 dl osaltade och oskalade mandlar
Ungefär 2 dl ekologiska dadlar
2 msk ekologiska kokosflingor (Jag hade också i ekologiska fiberhavregryn!)
3 msk raw kakao
1 msk agavesirap
3-4 msk kaffe
Ekologisk kokos att rulla bollarna i
 
Gör så här: 
Hacka nötterna, mandlarna och dadlarna grovt (kärna ur daldarna om så behövs!).Mixa detta i några sekunder i en blender. Tillsätt resten av ingedienserna och mixa till det blir en slät smet. Det kan vara bra att stänga av och röra om med en slickepott då och då, tips. Ställ in smeten i kylen i cirka en halvtimme-timme. Sedan är det bara att rulla till bollar i den storlek man vill ha och doppa dessa i massor av kokosflingor. 

 
Perfekt som mellanmål efter träning, till kaffet eller kvällsfikat! : ) 
3 kommentarer
Matilda Berlin

Men åhh vad gott det lät! Det ska jag ta och testa någon dag =)

a n n i k a

Gott!

Zara

Men åh så himla gott! Sugen jag blev nu! :)
Ställ gärna en fråga i min frågestund, direktlänk under headern! Kram :)