Saftig citronkaka med kardemumma

Det här med att använda bakning som någon sorts terapi, verkar ha hittat tillbaka till mig igen. För några år sedan, precis när jag hade flyttat till Luleå och börjat på lärarutbildningen, var jag så himla stressad. Jag jobbade vid sidan av, pluggade alldeles för mycket i onödan (JA, det går faktiskt) och missade allt det roliga en student bör uppleva. Så botemedlet blev att jag började baka. Och jag bakade massor, fyllde frysen tills den nästan inte gick att stänga och bjöd en massa vänner på fika. Just för tillvaron känner jag att jag kontrollera stressen som eskalerar inom mig, samtidigt som jag försöker hitta på roliga saker på fritiden och träna när jag känner för det.
 
 
 
Men igår ville jag baka någonting gott och kände för att testa ett helt nytt recept. Pelle och jag är stora fan av kardemumma och citron, så jag googlade och fick fram det här receptet - en saftig citronkaka med kardemumma. En sådan perfekt kombination, ju!  
 
 
Jag måste bara få skriva att den blev så där riktigt saftig och god! Men ett tips till er som vill testa är att min var inte riktigt färdig efter 45 minuter i ugnen. Jag tog ut den när tiden hade passerat nästintill en timme, men det beror självklart på vilken ugn en har, så glöm inte att provsticka kakan lite då och då. Jag tror det får bli fler terapistunder med bakning för min del, för det får mig verkligen att må bra. 
 
Så mitt tips till er när ni känner er som mest uttråkade, stressade eller kanske deppiga över någonting - ställ er i köket och baka någonting! En god kaka att bjuda vänner på, någon smarrig efterrätt att njuta av efter middagen eller kanske en cirka femtio stycken kanelbullar att frysa in och ta fram när en blir sugen? : ) 
2 kommentarer
Felicia

Ser god ut!

sanna

Oj så god och saftig kakan ser ut, mums!!

Svar: Den blev riktigt god! :)
Mariélle